Meditation & personlig udvikling

Meditation

 

 

Meditation er en tilstand af stilhed, en tilstand af afslappet opmærksomhed i både krop og sjæl. Dvs. under en meditation rettes opmærksomheden indad, vi falder i staver, eller bare hviler i vågen tilstand.

 


Hvorfor vælger vi meditere? 


Vi kan have et ønske, om at opnå en dybere følelse af ro og balance i livet eller måske har vi et ønske om at opleve en stille indre fred i hverdagen.

 

Vi kan også bruge meditation til at fokuserer på en konkret opgave eller problematikker eller noget vi evt. søger hjælp til.  Bl.a. kan vi spørge ind til de retninger og nye veje der ligger foran os, vi behøver blot at sige spørgsmålet højt før meditationen eller bare tænke det højt for os selv. Derefter sidde stille og rolig for os selv med eller uden meditations musik. Bare det vi er til stede og bare det vi tillader roen forplante sig i kroppen alt imens vi har tillid til, at det vi bør vide, vil dukke op - på rette tid og sted.

Måske har vi behov for at påvirke vores fysiske krop positivt, og dette kan vi gøre ved at mediterer. Da roen er medvirkende til at lindre fysiske spændinger og smerter i kroppen. Meditationen afhjælper psykiske stresstilstande, bla. hovedpiner, søvnproblemer, angst m.m. Da ubalancer, så som uro og stress, ofte skyldes at der mangler balance imellem ens indre verden (sjæl) og ens ydre verden, så ved at styrke vores indre verden, gør vi vores ydre verden stærkere.

 

 

Meditation kan

 

  • Reducerer forhøjet blodtryk, hjertefrekvens og kolesterol
  • Reducerer kroppens indhold af stresshormoner
  • Øger blodtilførslen til hjernen og forsinker hjernens ældningsproces
  • Ændrer elektromagnetiske hjernebølgemønstre i retning af vågen afslapning
  • Reducerer depression, ængstelse og irritabilitet
  • Booster humøret
  • Giver bedre søvn
  • Personlig udvikling

 

 

 

Hvordan kommer vi i gang med meditation 


Vi bør huske på, at når vi begynder at meditere, så er det ok og ganske almindeligt at vi intet ser, ej heller fornemme under meditationen. Det det er ikke det’, der er facit og intet er mere korrekt end andet. Når vi mediterer, er vores meditation meget individuel og kan ikke sammenlignes med andre. Vi alle har vores helt egen proces oplevelse, og vi får hver og en det ud af meditationen, som der er det rette for netop os.!

 

Vi kan meditere selv der hjemme eller vi kan melde sig til meditationer i grupper. Der er rigtig mange som begynder i en gruppe og derefter mediterer derhjemme,  når der er gået en periode.


At tage meditation med ind i vores hverdagen, kan i starten kræve ihærdighed, men når vi har mediterede i en periode og oplever oplever mere og mere under og efter meditationen, bliver meditation noget vi ønsker. Bare det at tillader os selv at være i nuet og giver os selv den tid der skal til, at skabe balance i både kroppen og sjælen. Vi er det værd!

 

Det første vi bør gøre, er at have en hensigt og derefter beslutte os for at meditere regelmæssigt, bare nogle få minutter dagligt.


Forkæler os selv - det fortjener vi.

 

 

 

  • Beslut dig for en tid på dagen - Gør det så ofte du kan - Gerne samme tid hverdag.
  • Finde et sted, som du holder af og kan sidde uforstyrret alt imens du meditere.
  • Start med mindst 10 minutter og øg derefter tiden efter dit eget behov.
  • Lyt gerne stille musik - som har en varighed på meditationen du har valgt, så du ved når tiden er gået.
  • Du kan med fordel vælge guidede meditationer til forskellige formål.
  • Sæt dig godt til rette og sid gerne ret op helt uden at spænde i kroppen.
  • Sid med hænderne i skødet og gerne med håndfladerne opad.
  • Benyt gerne et tæppe, da du evt. kan komme til at fryse, når du bliver helt afslappet.
  • Sørg for at fødderne hviler i gulvet, læg evt. en pude under dem.
  • Du kan også vælge at sidde på gulvet, hvis du foretrækker dette.
  • Hvis foretrækker at ligge ned, så gør blot dette (i starten kan du dog opleve at du falder i søvn).
  • Meditation med lukkede øjne eller åbne, gør ingen forskel, dog er oplevelserne forskellige.
  • Tillad dig selv at være lige her og lige nu, sammen med dit dybe og rolige åndedræt.

 

Hvis vi vælger at sidde op, kan vi opleve at vi under meditationen ligesom "Tidler lidt”, det er ganske naturligt, da vores kroppe " endelig " får lov at slappe af, men på en helt anden måde end når vi sover.  Evt. ubalancer i kroppen som vi bærer på, får pludselig lov at komme op til overfalden, og blive synlige og man kan oplever tics under meditationen.

 

Hvis der er udefrakommende lyde under meditationen, så hjælper det at fokusere på vores åndedræt og lade lydene være som de er og giv dem ikke nogen mening. Der vil altid være lyde udefra, som vi ikke kan lukke ned, men når vi mediterer og er vi i vores indre rum, kan vi træne os til at lukke udefrakommende lyde ude.

 

Roen, som vi oplever under meditation er medvirkende til at vores indre verden stille og roligt begynder at få indflydelse og dermed åbner op for den indsigt og fornemmelse vi alle bærer i os selv, NEMLIG INTUITIONEN og vi oplever en skøn personlig udvikling, hvor dejligt er det lige.

 

 

Rigtig god fornøjelse med dine dejlige meditationsoplevelser.