Meditation & personligudvikling

Meditation

Meditation er en tilstand af stilhed, en tilstand af afslappet opmærksomhed i både krop og sjæl. Dvs. under en meditation rettes opmærksomheden indad og du falder i staver, eller hviler blot i vågen tilstand.


Du kan også bruge meditation til at fokuserer på en konkret opgave eller problematikker eller noget du evt. søger hjælp til. Bl.a. kan du spørge ind til de retninger og nye veje der ligger foran dig.


Det eneste du behøver er blot at sige spørgsmålet til dig selv enten højt eller inde i dig selv lige før din meditation. Derefter sidder du stille og rolig for dig selv med eller uden meditations musik og mærker og oplever.


Bare det du er til stede og bare det du tillader roen forplante sig i i din kroppen, vil gøre at svaret vil dukke op på rette tid og sted.


Hav tillid til dig selv og universet.



Hvordan kommer du igang og hvilke fordele er der

Fordele


  • Reducerer forhøjet blodtryk, hjertefrekvens og kolesterol
  • Reducerer kroppens indhold af stresshormoner
  • Øger blodtilførslen til hjernen og forsinker hjernens ældningsproces
  • Ændrer elektromagnetiske hjernebølgemønstre i retning af vågen afslapning
  • Reducerer depression, ængstelse og irritabilitet
  • Booster humøret
  • Giver bedre søvn
  • Personlig udvikling

Hvordan

  • Beslut dig for en tid på dagen - Gør det så ofte du kan - Gerne samme tid hver dag.
  • Finde et sted, som du holder af og kan sidde uforstyrret alt imens du meditere.
  • Start med mindst 10 minutter og øg derefter tiden efter dit eget behov.
  • Lyt gerne til stille musik - som har en varighed på meditationen du har valgt, så du ved når tiden er gået.
  • Du kan med fordel vælge guidede meditationer til forskellige formål.
  • Sæt dig godt til rette og sid gerne ret op helt uden at spænde i kroppen.
  • Sid med hænderne i skødet og gerne med håndfladerne opad.
  • Benyt gerne et tæppe, da du evt. kan komme til at fryse, når du bliver helt afslappet.
  • Sørg for at fødderne hviler i gulvet, læg evt. en pude under dem.
  • Du kan også vælge at sidde på gulvet, hvis du foretrækker dette.
  • Hvis foretrækker at ligge ned, så gør blot dette (i starten kan du dog opleve at du falder i søvn).
  • Meditation med lukkede øjne eller åbne, gør ingen forskel, dog er oplevelserne forskellige.
  • Rigtig god fornøjelse
Meditation

Forkæl dig selv

I starten kan det kræve ihærdighed, men når du med din hensigt er fast besluttet på gøre det, så vil den regelmæssige øvelse, blot få minutter dagligt, gøre at det med tiden blive en del af DIG.


Når meditation er blevet en fast del af din hverdagen, vil du opleve rigtig meget fremgang og mere balance i alt hvad du gør og hvem du er.


Tro mig,  du vil oplever mere og mere under og efter din meditationen. Bare det at tillader dig selv at være i nuet og giver dig selv den tid der skal til, vil skabe balance i både kroppen og sjælen.


Du er det værd!